Selfpublishing stanowi coraz popularniejszy temat wśród osób, które pragną wydać własną książkę i zaistnieć w branży literackiej. To sposób, w jaki autorzy mogą opublikować swoją pracę bez korzystania z ofert tradycyjnych wydawnictw beletrystycznych. I choć selfpublishing to rozwiązanie pełne zalet, wiążą się z nim również pewne utrudnienia. O czym dokładnie mowa?

Wydanie własnej książki – zalety selfpublishingu

Samodzielne wydanie książki jest po prostu łatwe. Jeśli mamy gotowy i poprawny redakcyjnie tekst – w uproszczeniu wystarczy zgłosić się po wydanie darmowego i ogólnodostępnego numeru ISBN, a następnie skontaktować się z drukarnią i ustalić warunki druku. Otrzymaną książkę na własną rękę reklamujemy i rozprowadzamy wśród osób znajomych i bliskich, a także wśród recenzentów, by książka zyskała rozgłos i zasięgi. W naszym interesie jest zadbać o jej reklamę, jednak zyskujemy pewność, iż książka zostanie wydana i w miarę szybko otrzymamy fizyczną wersję do ręki. To spełnienie marzeń wiąże się jednak z wieloma pułapkami. Trudno, byśmy i o nich nie wspomnieli.

Selfpublishing – wady

Przede wszystkim tracimy fundusze. Zainteresowane naszym tekstem wydawnictwo zaoferowałoby nam darmową korektę, redakcję, skład, a nawet wydruk i dalszą reklamę – w końcu wydawca będzie liczył na zysk od sprzedanych egzemplarzy, więc wyda książkę najlepiej, jak potrafi. Wydanie własnej książki pod postacią „selfa” wiąże się z tym, że  wszystkie te kluczowe elementy pozostają w naszych rękach, a z żadnego nie powinniśmy rezygnować, by wydać produkt, który spodoba się odbiorcom. Korektora, redaktora, składacza i drukarza trzeba będzie znaleźć i zatrudnić osobno, a także każdemu z osobna zapłacić oraz ostatecznie samodzielnie zająć się kwestią reklamy.

„Coś pomiędzy”, czyli wydawnictwa vanity

Rynek wydawniczy w Polsce pełen jest zróżnicowanych możliwości. Istnieją na przykład wydawnictwa vanity, które oferują opiekę redaktora i korektora oraz skład i druk – za odpowiednią, zwykle zawyżoną opłatę. Możesz także skorzystać z platformy Ridero, która oferuje sam skład oraz druk – jeśli uprzednio już oddałeś tekst korektorowi i redaktorowi. Jednak wydawnictwa vanity, jako że zarabiają na początkowym procesie pracy nad książką (otrzymując Twoją wpłatę), rzadko dbają o dalszą reklamę i rozprowadzenie tekstu na rynku. Dlatego przy podejmowaniu decyzji o współpracy z wydawnictwem vanity, dobrze jest przygotować sobie własny plan marketingowy, korzystając na przykład z usług firmy Imker, która pomoże Ci uruchomić swoją prywatną stronę internetową oraz zaimplementuje w niej autorskie narzędzie do sprzedaży Twoich książek online.