Wydajemy pierwszą książkę – opowiadamy, jak się do tego przygotować!
Planujesz wydanie pierwszej książki? W takim razie ten artykuł jest właśnie dla Ciebie – podpowiadamy, jak zabrać się do realizacji marzenia każdego początkującego pisarza. Dowiedz się jak wydać książkę – co zrobić, aby Twoje pierwsze wydawnictwo faktycznie ułatwiło Ci dalszy rozwój kariery. Zapraszamy do lektury!
Pamiętaj o tym przed wydaniem pierwszej książki!
Data premiery pierwszej książki jest wyjątkowym momentem w życiu każdego literackiego twórcy. Niestety, często zdarza się, że każdy kolejny dzień po dacie premiery przynosi artyście coraz większe rozczarowanie – poziom sprzedaży nie jest zgodny z oczekiwaniami, telefon milczy, a liczba polubień na portalach społecznościowych stoi w miejscu. Co w takim razie zrobić, aby premiera pierwszej książki nie okazała się klapą? Pio pierwsze należy zadbać o odpowiednio dużą grupę potencjalnych odbiorców. W jaki sposób uzyskać ten cel? Budując markę osobistą! Renomowani wydawcy często powtarzają, że promocja dzieła nie polega na promowaniu książki jako takiej – promocja to proces, który rozpoczyna się dużo przed wydaniem. Proces ten ma związek nie tyle z promocją samej książki, co z promocją jej autora.
W jaki sposób promować swoją twórczość przed wydaniem pierwszej książki?
Budowa grupy odbiorców, zasięgów w social mediach i kreowanie własnej marki osobistej – to działanie, które powinieneś podjąć, zanim chociażby zaczniesz zastanawiać się nad tym gdzie wydać książkę. W jaki sposób budować grupę odbiorców? Cóż, możesz to osiągnąć na kilka sposobów – po pierwsze, poprzez wydawanie krótkich opowiadań na stronach dla młodych twórców. Po drugie poprzez pisanie artykułów oraz felietonów na portalach i oczywiście dodawanie odnośników do swoich publikacji w social mediach. Po trzecie, poprzez kooperację z innymi twórcami – w szczególności takimi, którzy publikują swoje materiały w przestrzeni cyfrowej. Cóż budowanie marki osobistej nie jest prostym zadaniem – warto jednak podkreślić, że markę można budować na różne sposoby. Warto więc dobierać działania do własnych preferencji i unikać działań „na siłę”, ponieważ odbiorca wyczuje ich nienaturalność.
Zbudowana makra a wydanie książki
Dlaczego wspominamy o budowie marki w kontekście wydawania książki – ponieważ osobie o ugruntowanej pozycji jest o wiele łatwiej wydać książkę. Zasada ta odnosi się zarówno do książek wydawanych samodzielnie, jak i do tych wydawanych za pośrednictwem wydawnictwa. Nie ma co ukrywać – w dobie wszechobecnej cyfryzacji, treść nie obroni się sama. Jeżeli zależy nam na wysokiej sprzedaży To to musimy wcześniej zadbać o rozpoznawalność.