Ile kosztuje wydanie książki?

Ile kosztuje wydanie książki?

Wydać własną książkę - to marzenie wielu pisarzy-amatorów, influencerów i branżowych ekspertów. Teraz jego spełnienie jest dużo prostsze niż jeszcze kilka lat temu. Wszystko za sprawą self-publishingu, czyli modelu, w którym autor jest jednocześnie wydawcą danej publikacji. Sprawdzamy, ile kosztuje wydanie książki w ten sposób.

Pisanie i redakcja

To najistotniejsze elementy tworzenia książki. Nie ma przy tym znaczenia, czy wydajemy książkę samodzielnie, czy korzystamy ze wsparcia profesjonalnego wydawnictwa. Za każdym razem, treść musimy stworzyć samodzielnie - no chyba, że wolimy skorzystać z pomocy ghost writera.

Pisząc książkę samodzielnie, koszt finansowy jest niemal zerowy. Pod uwagę należy jednak wziąć koszt czasowy - a ten może być całkiem spory. Pierwsze wydatki pojawią się dopiero na etapie redakcji książki. To czynność, którą również można wykonać samodzielnie, ale dużo lepszym rozwiązaniem jest powierzenie jej innej osobie. W ten sposób unikniesz błędów, które trudno samodzielnie zauważyć. Koszt redakcji książki najczęściej waha się w przedziale 10-15 zł netto za stronę.

Prace graficzne

Jeśli zastanawiamy się, ile kosztuje wydanie książki to pod uwagę warto brać również szereg prac graficznych. Pierwszą z nich jest stworzenie szaty graficznej. Stare powiedzenie mówi, aby nie oceniać publikacji tylko po jej okładce, ale w rzeczywistości większość kupujących właśnie tak robi. Warto więc zadbać o atrakcyjnie wyglądającą okładkę, aby przyciągnąć uwagę kupującego - zwłaszcza jeśli zamierzasz sprzedawać swoją książkę również w księgarniach.

Do tego doliczyć należy także koszty związane z wykonaniem dodatkowych obrazków lub ilustracji do książki. Te mogą kosztować od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych - w zależności od wybranego twórcy i specyfikacji. Sumarycznie, koszt prac graficznych przy wydaniu książki powinien zamknąć się w przedziale kwotowym od 300 do 1500 złotych.

Nakład

Na koszt wydania książki wpływ ma również wielkość nakładu. Im jest on wyższy, tym mniej zapłacimy za pojedynczą sztukę - co oczywiście podnosi rentowność. Warto jednak dobrze ocenić zapotrzebowanie na daną publikację. Nie robiąc tego, lub robiąc to źle narazimy się na to, że zostaniemy z nadmiarem niesprzedanych książek.

Dobrym sposobem na to, jak sprawdzić zainteresowanie produktem jest organizacja przedsprzedaży. Wówczas kupujący mogą otrzymać dodatkowy benefit - na przykład w postaci książki z autografem - natomiast autor otrzyma odpowiedź na pytanie, ile książek jestem w stanie sprzedać.