Ile kosztuje samodzielne wydanie książki?
Samodzielne wydanie książki jest nie lada przedsięwzięciem, ponieważ w tym wypadku to na barki autora spada poniesienie pełnych kosztów wydawniczych i promocyjnych. Z jakimi kwotami musimy się w takiej sytuacji liczyć? Czy warto wydać książkę bez współpracy z wydawnictwem? Czym właściwie jest self-publishing? Sprawdźmy!
Self-publishing – co oznacza ten termin?
Termin self-publishing oznacza wydawanie swoich dzieł na własną rękę. Mogą być to zarówno dzieła muzyczne jak i na przykład dzieła literackie. W ostatnim czasie mamy do czynienia z coraz szerszym rozpowszechnianiem się self-publishingu w branży literackiej. Powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka – z jednej strony wydawnictwa nie są skore do podejmowania się ryzykownych inwestycji związanych z wydawaniem książek napisanych przez mniej znanych autorów. Z drugiej natomiast gwałtowny rozwój technologii poligraficznej oraz szerokie możliwości marketingu internetowego stwarzają przychylne okoliczności do samodzielnych publikacji, oraz ich promocji. Jeszcze kilka dekad temu raczej niewielu autorów choćby rozważało możliwość samodzielnego wydania książki – dzisiaj ta opcja jest w zasięgu prawie każdego początkującego autora.
Jakie są wydatki związane z samodzielnym wydaniem książki?
A ile kosztuje wydanie książki samodzielnie? Od razu zaznaczamy, że podajemy wyłącznie orientacyjne kwoty – w dzisiejszych, niepewnych czasach mogą one ulec zmianie. Warto także mieć na uwadze, że koszt druku jest uzależniony od wielu zmiennych – na przykład rodzaju i grubości papieru ilości detali graficznych i stron książki oraz grubości okładek. Oto koszty, jakie musisz wziąć pod uwagę przy wydawaniu książki:
- Korekta tekstu: 800 – 1000 zł
- Obróbka graficzna i przygotowanie materiałów: do druku 800 – 2000 zł
- Koszt druku: 3-10 zł przy nakładach powyżej 1000 szt./10-30 zł przy nakładach poniżej 1000 szt.
Kolejnym kosztem, jaki trzeba wziąć pod uwagę przy samodzielnym wydawaniu, jest koszt działań promocyjnych – na przykład przygotowania artykułów sponsorowanych oraz wykupienia kampanii reklamowych na mediach społecznościowych. Istnieje również wiele darmowych kanałów promocyjnych – przede wszystkim liczy się Twoja aktywność na mediach społecznościowych. Możesz także podjąć współpracę z influencerami i na przykład, obdarować ich książką w zamian za podzielenie się opinią na jej temat na swoim kanale. Możesz także zorganizować spotkanie w jednej z bibliotek czy kawiarni, koszt organizacji takiego spotkania jest niewielki, a może przerosnąć Twoje oczekiwania!