Chcesz wydać własną książkę? Sprawdź, jak możesz to zrobić!

Publikacja książki jest zwieńczeniem procesu twórczego, a dla niektórych także głównym celem życiowym. Wielu początkujących autorów nie ma jednak pomysłu, w jaki sposób podejść do tematu wydania własnej powieści. Debiutanci rzadko przebijają się od razu do dużych wydawnictw, co dodatkowo działa deprymująco. Czy istnieje jakieś inne rozwiązanie? Podpowiadamy!

Każdy był kiedyś nowicjuszem

Warto pamiętać o tym, że nikt nie urodził się jako popularny autor. Każdy poczytny pisarz był kiedyś debiutantem, w którego duże wydawnictwa mogły bać się zainwestować. Jeszcze kilka lat temu dostanie się pod skrzydła takiej firmy, było jedyną metodą publikacji – ale na szczęście internet zmienił wszystko!

Obecnie, aby wydać własną książkę, wcale nie musisz być znanym pisarzem. Często bywa tak, że powieści debiutanckie sprzedają się o wiele lepiej, niż te spod pióra znanych autorów. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by spróbować!

Samodzielne wydanie książki – zalety i wady

Twoja powieść jest już ukończona? Gratulacje! Teraz warto rozważyć, w jaki sposób możesz podzielić się nią z szerszą grupą odbiorców. Oczywiście skorzystanie z usług dużego wydawcy to najlepsza, ale często nieosiągalna dla młodych autorów opcja. W takiej sytuacji najlepszym wyborem będzie self-publishing.

Ten model publikacji polega na samodzielnym pokryciu kosztów, związanych z całym procesem wydania książki. Choć początkowy wkład jest dość spory, to zyski osiągane ze sprzedaży każdego egzemplarza trafią wprost do Twojej kieszeni. Dzięki temu koszta startowe szybko się zwrócą, a zarobek będzie o wiele większy, niż przy współpracy z dużym wydawnictwem. Wiele zależy oczywiście od samego pomysłu, jakości wydruku czy promocji, dlatego w tej dziedzinie warto zasięgnąć opinii profesjonalistów.

Self-publishing – najlepsze rozwiązanie dla nowicjuszy

Gdzie wydać książkę, aby korzyści były jak największe? W internecie! Jeśli planujesz wydruk papierowy, a nie jedynie publikację w formie elektronicznej, zacznij od wyboru drukarni. Warto poprosić o wycenę nawet w 3-4 punktach, by móc porównać stosunek jakości do ceny. Zastanów się także, jaki początkowy nakład Cię interesuje – im większa ilość książek, tym niższa będzie cena za pojedynczy egzemplarz.

Nim jednak Twoja powieść przeniesie się na papier, musi zostać sprawdzona pod kątem poprawności językowej. Redakcję i korektę najlepiej zlecić specjaliście w tej dziedzinie. Tu nie warto oszczędzać – dobry redaktor może pomóc w przyciągnięciu i zatrzymaniu uwagi czytelnika, dlatego warto go zatrudnić.

Istotnym elementem jest także projekt okładki. To na nią zwracają uwagę czytelnicy, przechadzając się pomiędzy regałami księgarni. Powinna być związana z tematyką powieści, a przy tym przyciągać uwagę.

Ostatnim etapem jest zorganizowanie promocji, przechowywania oraz wysyłki. Tutaj również warto skorzystać z usług firmy, która kompleksowo poprowadzi działania marketingowe oraz zajmie się dostarczaniem książek do odbiorców.

Od bycia autorem dzieli Cię tylko jeden krok. Zrób go i przekonaj się, że pisarzem może zostać niemal każdy!