Jak dobrze przekazać negatywny feedback?

Każdego dnia udzielamy światu informacji zwrotnej. Komunikujemy osobom z naszego otoczenia co czujemy, myślimy, jakie są nasze doświadczenia i oczekiwania.  Nie zawsze jednak są to tylko dobre wiadomości. O ile z pozytywnym feedbackiem z reguły nie mamy problemu, to już negatywny może wprawiać nas w zakłopotanie (choć oczywiście nie powinno tak być).

Jeśli nie wiesz jak dobrze przekazać negatywną informacje zwrotną sprawdź prostą i skuteczną technikę FUKO.

 

Technika FUKO – na czym polega?

 

F – jak fakty

Krok 1. Odnieś się do faktów,  konkretnego zachowania, nie oceniaj osoby, nie używaj ogólników.

U – jak  ustosunkowanie emocjonalne

Krok 2. Odnieś się do tego jakie emocje wywołuje u Ciebie konkretne zachowanie, wyraź swoją opinie.

K – jak konsekwencje

Krok 3.  Powiedz jaki będzie efekt, co może się wydarzyć, gdy niechciane zachowanie się powtórzy lub co już się wydarzyło.

O – jak oczekiwania

Krok 4. Powiedz jakie są Twoje oczekiwania, wyraź je precyzyjnie.

 

Przykłady:

  • Trzeci raz w tym tygodniu spóźniłeś się na spotkanie ze mną (fakt), złości mnie to, ponieważ w czasie gdy na Ciebie czekam, mogłabym zrobić wiele innych spraw (ustosunkowanie emocjonalne), nie zaczekam na Ciebie kolejnym razem (konsekwencja), uszanuj mój czas i nie spóźniaj się więcej (oczekiwanie).

 

  • W poniedziałek minął termin oddania raportu (fakt), martwię się, że jeszcze mi go nie wysłałaś (ustosunkowanie emocjonalne), jeśli dzisiaj go nie dostanę, będę zmuszona zgłosić to przełożonym (konsekwencja), jeśli masz problem z dokończeniem raportu poinformuj mnie o tym (oczekiwanie).

 

  • Wczoraj posprzątałam za Ciebie mieszkanie (fakt), nie lubię tego robić, kiedy jest Twoja kolej (ustosunkowanie emocjonalne), przełożyłam wizytę gości na późniejszą godzinę, żeby wyrobić się ze wszystkim przygotowaniami (konsekwencja), dotrzymuj słowa, kiedy się umawiamy (oczekiwanie).

 

Możesz skorzystać z techniki FUKO nie tylko w pracy, ale również w codziennej relacji z mężem, przyjaciółką, dziećmi. Dzięki dobrej komunikacji zwiększasz swoją skuteczność, unikasz nieporozumień i stajesz się asertywną osobą.

Wato zapamiętać, że dobrze przekazany feedback powinien być przede wszystkim:

  • wspierający, z pozytywną intencją (wspólnego dobra)
  • szczery
  • kierowany bezpośrednio do osoby zainteresowanej (negatywny w relacji 1:1, pozytywny w relacji 1:1 lub na forum)

MONIKA SOSNÓWKA – KUŁAJ

MONIKA SOSNÓWKA – KUŁAJ

PSYCHOLOG

Witaj na moim blogu, cieszę się, że czytasz!

Znajdziesz tutaj pomocne treści, narzędzia i techniki związane z rozwojem umiejętności osobistych.

Chętnie poznam Twoje odczucia i opinie, zostaw komentarz lub napisz do mnie wiadomość.

Pozdrawiam,

M.

Kategorie wpisów

Szukaj na blogu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zainteresowany?

Napisz do mnie