Asertywność na co dzień – od czego zacząć?

Asertywność zazwyczaj kojarzona z umiejętnością odmawiania, ale to jedynie najuboższa wersja definicji tego pojęcia. Asertywność to szereg zachowań, dzięki którym możemy ograniczyć konflikty i niepokój z nimi związany, zyskujemy pewność siebie, nie boimy się wyrażać swoich potrzeb, pragnień i potrafimy stawiać granice. Z asertywnością nikt się nie rodzi, asertywności można się nauczyć, praktykując pewne zachowania.

Co to znaczy być asertywną osobą?

To przede wszystkim umiejętność patrzenie na siebie z szacunkiem i miłością. To szanowanie praw i godności drugiego człowieka. To dążenie do budowania relacji opartych na zaufaniu i prawdzie. To stanowczość, bez przemocy i bez lęku. To uczciwość wobec siebie i innych. To konkretne wybory. To świadomość konsekwencji. To odpowiedzialność.

Od czego zacząć budowanie asertywnej postawy?

Krok 1.

Podstawą jest świadomość praw osobistych. Dlaczego jest to takie ważne? Kiedy zastanawiasz się jak zachować się w danej sytuacji i Twoja asertywna postawa toczy walkę z uległością, pomocna będzie znajomość Twoich praw, do których z łatwością przyjdzie Ci się odwołać. Miej poczucie, że jesteś ważną i wartościową osobą, a Twoje prawa są tak samo ważne jak prawa drugiego człowieka, niezależnie czy to bliskiej Ci osoby, współpracownika czy nieznajomego.

Krok 2.

Poznaj swoje mocne strony. Nazwanie swoich umiejętności i zalet jest niezwykle ważne, ponieważ ich świadomość wzmocni Twoją samoocenę. Kiedy nasze poczucie wartości jest stabilne, stajemy się pewniejsi siebie. Kiedy jesteśmy pewniejsi siebie, rośnie nasze zaufanie do nas samych, kiedy sobie ufamy, traktujemy się z szacunkiem, a kiedy mamy szacunek do samych siebie naturalne jest to, że zachowujemy się asertywnie! To prosty łańcuch zależności.

Krok 3.

Nasze myśli wpływają na to jak się zachowujemy. Jeśli myślisz o sobie w kategoriach negatywnych, np.: jestem mniej ważna niż pozostali członkowie mojej rodziny, moje potrzeby mogą zaczekać, nie powinnam odmawiać szefowi dodatkowej pracy, nie nadaję się do tego zadania, na pewno stres mnie sparaliżuje i nic nie powiem. Prawdopodobnie tak się właśnie stanie, ponieważ będziesz się zachowywać zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przypomnij sobie pozytywne doświadczenia z Twojego życia, najdrobniejsze sukcesy i  zastosuj nieco inny monolog wewnętrzny. Pomyśl o sobie: Jestem ważnym człowiekiem i nie widzę powodu, dla którego miałabym spychać się na drugi plan.

Krok 4.

Wyznacz granice, jeśli nie wyznaczysz granic w sowim życiu, ktoś inny zrobi to za Ciebie. To tak jakbyś wyrażała zgodę na to, że każdy gość, który odwiedzi Cię w domu może poprzestawiać Twoje meble. Chyba na to nie pozwolisz, prawda? Dlatego ustal granice dotyczące Twojej osoby, by nikt nie ingerował w Twoje życie w sposób jaki sobie nie życzysz. Granice dają poczucie bezpieczeństwa nie tylko Tobie, ale również Twoim bliskim, którzy dzięki nim wiedzą o Tobie więcej.

Jeśli chcesz być asertywną osoba warto przepracować te podstawowe kroki, aby weszły Ci w nawyk, to może być początek dobrych zmian.

 

MONIKA SOSNÓWKA – KUŁAJ

MONIKA SOSNÓWKA – KUŁAJ

PSYCHOLOG

Witaj na moim blogu, cieszę się, że czytasz!

Chętnie poznam Twoją opinię, zostaw komentarz lub napisz do mnie wiadomość.

Szukaj na blogu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zainteresowany?

Napisz do mnie